Vår upplevelse av att bo ett dygn i slummen :)

När vi planerade för vår resa hit till Indien funderade vi på vad syftet skulle vara, vad vi ville få ut av resan och vad som kändes viktigt att fokusera på. Vi kom ganska snabbt fram till att det gärna ville komma nära människor och se och försöka förstå deras livssituationer och att möta människor på deras villkor, i deras hem. Om det var möjligt skulle vi vilja bo hemma hos familjer, som inneboende i kortare perioder. Nu sitter jag i ”vår” lägenhet och tänker med tacksamhet och värme tillbaka på den första familjen som välkomnade oss in i deras hem, en enkel boning i slummen.

Familjen är kristen och består av Uncle Peter Rut och Rajanish. Rajanish är 21 år och studerar sista året på ekonomiprogrammet på college, när hon blir färdig i vår ska hon börja jobba på bank. Rut är hennes mor och Peter hennes farbror. Rajanish far gick bort för några år sedan. Vi kom hem till familjen vid lunchtid och blev bjudna på dal (linsgryta), ris, chapati (indiskt bröd som äts till de flesta måltiderna) och ett frasigt friterat bröd som jag tror heter ”papper”. Rajanish serverade oss och Uncle Peter och såg hela tiden till att vi var nöjda och hade mat på tallrikarna. Hon och hennes mamma åt när vi var klara. Vi satt på golvet och åt förstås med händerna. Huset de bor i består av ett rum med kokvrå. Det finns två hårda sängar, en liten tv-apparat, en gasspis och olika kokkärl. På den rosa väggen med avflagnad färg hänger en hylla överlastad med gulnade tidsskrifter. Uncle Peter var författare. På väggarna hänger också fyra almanackor, något vi lagt märke till finns gott om i många hem. Varför ha en när man kan ha fler? På kortsidan sitter också en tavla som visar Jesus sista måltid med lärljungarna, från Bibeln, och ett kort på Uncle Peter och Ruts föräldrar.

Det är ett enkelt hem, ändå välkomnar de oss med värme och gästfrihet. Efter att vi ätit frågar Rajanish med den typiska indiska accenten ”are you tired? You sleep now!” Men vi är ju mer intresserade av att prata med familjen än att sova, så därför försöker vi övertyga dem om att även om vi ser trötta ut så är det ingen fara. Istället pratade vi en stund med Uncle Peter som kunde bra engelska även om det ibland var svårt att höra vad han sa. Rut sa inte så mycket alls. Hon var sjuk i feber och behövde vila sig. Om hon kunde engelska vet jag inte. Våra värdar bad oss sitta ner på sängkanten, själva donade dem i köksvrån eller satt på den andra sängen. Uncle Peter visade ett sånghäfte som han fått av sin pappa som var frälsningssoldat så vi bläddrade igenom häftet och hittade flera sånger som både vi och Uncle Peter kunde!

När klockan närmade sig fyra blev det dags för oss att åka med Uncle Peter på bönemöte där vi också skulle träffa pastorn. Det var vi tre, två pastorer, tre kvinnor ur församlingen och en kille på 12 år som samlades i en lägenhet. Det pratades och skrattades och delades minnen (allt på Hindi) och sedan predikade pastorn och vi bad tillsammans. Sen bjöds det på den populära rätten Biryani som vi fått på nästan varje bönemöte. Innan vi åkte ”hem” till slummen igen sjöng vi några sånger på Hindi. Även om vi inte förstår riktigt vad vi sjunger börjar vi lära oss några av sångerna, och annars kan man klappa i takt. Det är det ”instrument” som används ihop med sången på mötena.

Tillbaka hos familjen drack vi chai tillsammans och fortsatte att sjunga sånger från Frälsningsarméns sånghäfte från. Utanför spelades HÖG musik och barn dansade och slog i takt med små trästavar framför en stor avbild av en hindusik gudinna. Det pågick nämligen en stor festival till hyllning för nio olika hinduiska gudinnor, en festival som därför skulle nio dagar med musik långt in på natten. Framåt tiotiden kom frågan igen från Rajsnhi (mer som en uppmaning den här gången) ”are you tired? You sleep now!” så vi tog våra tandborstar och följde med Rajshni till framsidan av huset där det fanns ett hörn, insynsskyddat genom en mur av tegelstenar, där vi kunde doppa tandborstarna i ett kärl med vatten och spotta ut det vita löddret på marken och se det rinna ut genom ett runt hål i väggen. Det kändes mysigt att stå där, lite som att vara på läger eller campa fast utan tält. Borsta tänderna i månskenet till ljudet av indisk musik och skällande hundar. Innan vi la oss för att sova var vi tvungna att besöka toaletten. Hemma i Sverige (eller i flera av hemmen vi besökt här) skulle jag bara ursäktat mig och frågat efter damernas. Här blev det ett lite större projekt. Familjen vi bodde hos har ingen egen toalett. För 30 RS (ca 5kr) i månaden har de tillgång till en gemensam toalett som de allra flesta i slumområdet använder. ”Kan de använda den så kan väl vi också det” tänkte jag och Simon. Men familjen var klart övertygad om att det inte var en bra idé. Den städades tydligen bara var tredje dag och var däremellan väldigt äcklig. Så vi fick aldrig se den utan fick istället låna en toalett av grannarna som hade en egen på taket. Den var fräsch för att vara ett hål i marken med plastlock och utanför toalettbåset var det fint att stå och se kåkstäderna uppifrån. Fyrkantiga ihoplappade lådor av olika material, klädsträck med färgade och grå tygstycken, gula röda och gröna glödlampor hängde som ett lysande tak över en av kåkgränderna.

Simon fick sova i en av sängarna, Rut i den andra. På ett cm högt underlag av filtar och en bastmatta låg jag och Rashnij. På golvet nedanför Simons säng sov Uncle Peter. Att ligga på golvet hade jag inte mycket emot, däremot var kudden stenhård. Men jag lyckades somna några gånger till den hinduiska musiken. Rashni satt vid fotändan på vår ”säng” och pluggade ekonomi några timmar innan hon också drog täcket över huvudet, bokstavligt talat.

Det finns många gatuhundar här i Indien och på dagen gör de inte mycket väsen av sig, det är istället efter tolvslaget som kriget bryter ut och ylanden och skällande skär genom natten. Klockan sju väcktes vi av ett ”kucekliku” från en tupp som spatserade utanför dörren. Uncle Peter var redan uppe och i färd med att koka vatten över öppen låga. Rashni gick också upp men sa åt mig och Simon att fortsätta sova. Framåt nio väckte hon mig och undrade om jag ville ta ett bad. Min spontana tanke var ”nej, det är ju bättre att jag gör hemma i lägenheten i en ordentlig dusch. Jag tvättade ju mig dessutom igår” men hon insisterade så jag följde med ut till hörnet där vi borstat tänderna kvällen innan. Hon pekade på ett stort metalliskt kärl med varmt vatten, det som Peter kokat upp tidigare, och ett kärl med kallt vatten samt en tvål. Sen stängde hon dörren ut mot gatan och den in mot huset så att jag skulle kunna vara ensam. Egentligen kände jag inget större behov av en noggrann rengöring, men hur ofta får man chansen att tvätta sig innanför en tegelmur under klarblå himmel och med en strålande sol som belysning? Efter att av ren klumpighet tappat min midjeväska med pass och viktiga papper i en av hinkarna med vatten (det gick bra) njöt jag riktigt av att hälla det varma vattnet över mig med hjälp av ett litermått och se vattnet rinna ut genom det lilla runda hålet i väggen. Efter uppfräschningen fick vi frukost; vitt bröd med sylt och en kopp svart te.

Framåt förmiddagen åkte jag och Simon tillbaka hem till lägenheten. Simon hade dragit på sig en förkylning och lite feber. Familjen var ledsna att vi skulle gå så snart, de hade gärna sett att vi stannat hela dagen. Men vi lovade att komma tillbaka och träffas igen.



Kommentarer
elina

wow! Vilka äventyr ni är ute på! häftigt att få träffa så gästvänliga människor! :)

2012-11-09 @ 01:01:56
URL: http://elinaflina15.blogg.se
Anonym

Åh, Jag ryser...vilket speciellt dygn...!

2012-11-17 @ 18:08:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

simmaiindien.blogg.se

23 september lämnar vi Sverige för att vara i Indien i 3 månader... Följ gärna vår spännande resa härifrån! :) Kram Simon och Emma

RSS 2.0